نحوه بالانس يك فن صنعتي

بالانس ديناميك فن - بالانس فن

نحوه بالانس يك فن صنعتي

بالانس ديناميك فن

در تجهيزات صنعتي بالانس فن يكي از اصلي ترين و ضروري ترين كارهايي است كه حتماً بايد دقت زيادي به آن داشته باشيد. چون تجهيزات صنعتي كاربرد هاي بسيار زيادي دارند و مدت زمان هاي طولاني از آن‌ ها استفاده مي شود كه در نتيجه، مشكلاتي به وجود آمده كه در صورت برطرف نكردن ممكن است كه عمر عملياتي اجزاي مختلف اين تجهيزات را كمتر كنند و در نتيجه هزينه هاي اضافه و اخلال در فرايند توليد را به وجود مي آورد. چنين فرآيندي مي تواند اثرات مخرب زيادي را بر فرآيند توليد داشته باشد و بايد توسط كارشناساني كه در اين زمينه مهارت دارند بررسي شود تا به صورت ريشه يابي اين مشكل برطرف شود. اين كار را با دو روش انجام مي‌شود و با استفاده كردن از بالانس فن مي توان چنين چالشي را برطرف كرد.

بالانس فن به فرآيندي گفته مي‌شود كه در آن لرزش، سر و صدا و سايش ياتاقان بدنه‌هاي چرخ آن را به حداقل مي رساند و كمك مي‌كند تا فن عملكرد بهتري را داشته باشد. در ادامه سعي مي‌كنيم تا به بررسي نحوه بالانس ديناميكي فني بپردازيم.

نحوه بالانس ديناميكي فن

بسياري از افراد با اين سوال مواجه مي‌شوند كه چگونه مي‌توان يك فن صنعتي را بالانس كرد؟ اولين مولفه اي كه در بالانس كردن فن بايد به آن دقت داشته باشيد اندازه گيري نابالانسي بر اساس دامنه ارتعاش است. براي انجام اين كار از دو پورت براي خواندن دامنه استفاده مي شود كه در پشت هر صفحه و در دو طرف چرخش فن قرار مي گيرند. همانگونه كه اين چرخ ها مي چرخند پره آن نيز ارتعاشات را به عنوان نشانگر نابالانسي دريافت مي كند.

قدم بعدي كه بايد در بالانس كردن يك فن برداشته شود اين است كه فاز يا فاز هايي كه باعث نابالانسي شده‌اند و اهميت بالايي دارند را شناسايي كنيد. اين كار با استفاده از يك سرعت سنج انجام مي شود كه در دستگاه ها به روش بالانس ديناميك فن چنين كاري انجام مي شود. اما قدم آخري كه بايد براي متعادل كردن فن برداشته شود تعيين تنظيمات است. با استفاده از پورت هايي كه در مراحل قبلي نصب شده است اين فرآيند اين آغاز مي شود و با تعيين تنظيمات اين نابالانسي ها برطرف مي شود.

اما ممكن است اين سوال برايتان به وجود بيايد كه چه عواملي باعث لرزش فن مي شود؟ عوامل زيادي هستند كه مي توانند بر روي اين عمل تاثير گذار باشند و بايد توسط كارشناسان تمامي اين ها بررسي شود تا در نهايت مشخص شود كه كدام يك از اين موارد روي لرزش فن تاثير گذاشته است. نابالانسي فن، بالانس نبودن پولي فن يا الكتروموتور، لقي پايه هاي فن، مشكلات تسمه، عيوب ياتاقان ها، مشكلات برقي الكتروموتور، تشديد يا رزونانس در قطعات، عواملي هستند كه باعث ايجاد لرزش فن مي شوند و بهتر است كه توسط كارشناس تمامي اين ها بررسي شود. البته عوامل ديگري نيز وجود دارند كه نياز به بررسي آن ها وجود دارد و تمامي اين ها توسط كارشناس مربوطه بررسي مي‌شود.

جمع بندي

فرايند بالانس ديناميكي فن يكي از مهمترين فرآيندهايي است كه بايد توسط كارشناسي انجام شود كه بتوانند به طور كامل لرزش را ريشه‌يابي كنند و براي مدت طولاني اين مشكل برطرف شود كه به عمر فن نيز كمك مي‌كند. در نتيجه آن باعث مي‌شود تا فرآيند توليد با چالش و مشكلات مختلفي مواجه نشود. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد