نابالانسي فن چيست

بالانس ديناميك فن - بالانس فن

نابالانسي فن چيست

بالانس فن

اگر به دنبال اين مفهوم هستيد كه نابالانسي فن چيست، در ادامه قصد داريم تا به توضيح آن بپردازيم و اينكه مشخص كنيم كه چه عواملي باعث نابالانسي مي‌شوند. تمامي قطعاتي كه توليد مي شوند در فرآيند توليد معمولاً داراي مقداري نابالانسي هستند. اين عمل به دليل وجود خطا هايي كه در فرايند توليد وجود دارد، ايجاد مي‌شوند و تقريباً مي توان گفت هيچ گاه نمي توان يك قطعه را دقيقاً به اندازه اي كه در نظر گرفته شده است برش داد. اما مي‌توان دقت بسيار زيادي داشته و آن را تا حد زيادي به اندازه گفته شده نزديك كرد.

 نگهداري و تعميرات هميشه بايد جزء اصلي ترين دغدغه هاي صنايع و كارخانجاتي باشد كه مي خواهند فرايند توليد خود را بدون مشكل سپري كنند. فن به عنوان يكي از اصلي ترين تجهيزاتي كه در فرآيند توليد مورد استفاده قرار مي گيرد هميشه بايد نحوه كارايي آن را بررسي كرده و در صورتي كه با مشكل‌هايي موجب شده باشد بهتر است آن ها را دفع كنيد تا ميزان كارايي آن بالاتر برود. همان‌گونه كه مي دانيد نابالانسي فن باعث مي‌شود تا لرزش هايي در آن ايجاد شود و سر و صداي زيادي توليد كند. همچنين اين لرزش ها باعث مي شود تا روي قطعات ديگر نيز تاثير گذار باشد و موجب خراب شدن آن ها شود.

بالانس ديناميكي دو صفحه چيست؟

بالانس ديناميكي دو صفحه براي بالانس كردن يك فن صنعتي از آن استفاده مي شود. اين سيستم داراي يك چرخ فن است كه به يك محور معلق بين دو تكيه گاه ياتاقان ها و يك پورت در هر طرف چرخ هاي يك سرعت سنج، متصل شده است. زماني كه با استفاده از چنين فرايندي اندازه گيري هاي مختلفي را انجام داديد متوجه مي شويد كه كجا و چقدر بايد وزن را تنظيم كنيد كه بالانس ديناميك فن به درستي انجام شود و ديگر مشكلاتي كه در بالا گفته شد را نداشته باشد.

همچنين سوالات مختلفي به وجود مي آيد كه نياز است تا پاسخي براي آن ها داشته باشيم. بسياري با اين سوال مواجه مي‌شوند كه چگونه يك فن صنعتي را بالانس كنيم؟ با استفاده از اندازه گيري دامنه مي توان چنين كاري را انجام داد. اولين مولفه اي كه در بالانس كردن يك فن صنعتي وجود دارد اندازه گيري نابالانسي بر اساس دامنه ارتعاش است. براي اين كار مي توان از ۲ پورت خواندن دامنه استفاده كرد كه در پشت هر صفحه در دو طرف چرخ قرار مي گيرند. همان طور كه چرخ مي چرخد، پورت ها ارتعاشات را به عنوان نشانگر عدم تعادل دريافت مي كنند.

اين فرايندي است كه كمك مي كند تا نابالانسي فن را كنترل و برطرف كنيد اما براي اينكه به بهترين شكل اين كار را انجام دهيد نياز است از كارشناسان براي اين كار بهره ببريد كه بتوانند به شيوه ريشه يابي اين مشكلات را برطرف كنند. كوچكترين اشتباهي در هنگام اندازه گيري براي برطرف كردن اين مشكل ممكن است منجر به ايجاد تغييرات ديگري شود كه اين تغييرات در بلندمدت روي سلامت و كارايي تجهيزات مورد نظر تاثير مي گذارد و در آينده نمي توان به خوبي از اين فن استفاده كرد.

جمع بندي

در بالا سعي كرديم تا توضيحاتي را در مورد نابالانسي فن ارائه كنيم و اينكه با استفاده از بالانس فن مي توانيد كارايي فن در فرايند توليد خود را بالاتر ببريد و به بهترين شكل تمامي تجهيزات در كنار هم فعاليت كنند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد